Full styrka!

Så där ja var vi full styrka igen.

Tänkte att jag kunde börja med att redogöra lite för min (Erikas) gårdag. Ur min synvinkel om vi säger så, jag skall försöka dra det i korta drag.

Dagen igår började med att vi skulle leta reda på en turistinformation. Vi hann inte riktigt så långt innan jag började känna mig dålig. Väldigt dålig! Vi gick på en Farmacia och bad om lite råd. Apotekaren tyckte att vi skulle fara till sjukhuset så vi gjorde det. På väg till akuten upptaäckte Petrus att han hade en glasbit i hälen. Och ja, det var en ordentlig skiva! Blev lite aktut operation på Barcelonas gator. På sjukhuset blev jag inskriven på akuten där det tas en massa prover på mig som läkaren sa, -We have to analyse your but, var på jag responderade med WHAT?!?!? -We have to analyse your blood. Gissa om jag andades ut. Någon läkare säger att det kan vara något med gallan och jag får åka och röntga magen och lungorna. Senare kommer samma läkare ned med 3 läkarkompisar som alla kliar sig i huvudet och inte alls kan begripa varför jag har ont och mina blodvärden är höga eller dåliga eller vad man nu säger när gallan ser ok ut. De skickar mina provsvar vidare till någon annan läkarsnubbe som kommer ned med en kompis och konstaterar att jag har lunginflammation. Bra då tänkte jag, ge mig lite antibiotika och låt mig gå hem. Men nä vettu det gick inte an. Jag var tvungen att ligga kvar på oservation över natten för att det var så himla konstigt att jag en ung och fräsch 31åring hade fått denna åkomma. Va fan, kom igen själv efter att ha vistats i Boden i regn sedan så länge jag kan komma ihåg. Nå ja, det skulle tas nya prover på mig på morgonen efter så det var väldigt viktigt att jag stannade kvar över natten. Från inskrivning 11.30 till 20.00 blev jag varken erbjuden vatten eller mat. Som tur var hade jag en vattenflaska med mig. I alla fall gick säkringen för mig där strax efter åtta då jag frågar en sköterska om jag kan få vatten och hon meddelar mig att det inte finns vatten på detta ställe. VA, INGET DRICKSVATTEN? Då fick jag samla mig lite och sa, -Jag har varken ätit eller druckit sedan frukost så sluta bråka med mig. Läkaren sedan tidigare sa att jag naturligtvis skulle få något att äta och dricka. Tack för läkare i Spanien för sköterskorna är ta mig fan helt empatilösa. I alla fall kom maten. Om jag tycker att sjukhusmaten i Sverige är av lite halvtaskig kvalitet är det inget jämfört med detta spektakel. Det jag fick var två tallrikar bestående av en med någon typ av blomkåls- och potatissörja blandat med fläskkött och frikadeller med två bacon på, den andra tallriken bestod av en fisk av oidentifierbart slag. Tack och lov för päronet som kom på köpet!

I alla fall så knallade natten på, jag vaknade flera gånger blöt i svett, det är inte vidare trevligt att sova på en galonmadrass i många plusgrader. Hade en hel massa ont också. Från att bara haft ont framme i bröstet fick jag ont i ryggen också. Några piller och en påse smärtstillande gjorde susen. På morgonen fick jag träffa en ny läkare som lyssnade på mina lungor och sa, -Om tio minuter får du gå. WHAT!?!?! var åter igen min reaktion, det skulle ju tas prover på mig för att veta om antibiotikan hade börjat verka. Nä fan, nu var det ut med huvudet först som gällde med reccept på antibiotika och smärtstillande. Läkarens ordination på antibiotika var en tabl./24h medan apotekaren tyckte att jag skulle ta en tabl./12h. Vem ska jag nu lita på? Tack och lov har familjen Gedda en egen husdoktor i Boden som löste det hela så nu känner jag mig lugn igen. För att vara lite lugn och vila idag så valde vi att åka turistbuss och stanna på Sagrada Familia. SF alltså vilket otrolig byggnad men vilken fjuttig Jesus, såg ut som att han var på kräftskiva! (bild nedan) Nu tänkte jag att mamma skulle få fortsätta skriva om vad vi har gjort idag.

Lika tråkigt som det var i går att lämmna Erika på sjukhuset, lika roligt var det att träffa henne i dag. Efter att Erika fått sig lite frukost till livs drog vi ut med sightseeingbussen. Alla var överens att att detta var en bra utflykt med tanke på vår pneumoni. Dagen har varit mycket trevlig med mycket att se. Kvällen avslutades i lägenheten med mat och något att dricka.


   

      
  


Kommentarer
Postat av: Ingela

Krya på dig Erika! Fy vad trist med lunginflammation när ni är på semester :-( Kram!

2011-10-03 @ 09:14:18
URL: http://mittstudieliv.blogg.se/
Postat av: Kinna

"Krya-på-dej"-hälsningar! Hördes inte gott det du fick att äta....

2011-10-03 @ 14:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0